Δοκιμές

Τα πάντα για το drone racing από τους καλύτερους της Ελλάδας! [Συνέντευξη]

Το FPV racing (όπου FPV=First Person View) είναι ένα άθλημα που γνωρίζει τεράστια άνθηση στο εξωτερικό, μαζί με τη ραγδαία άνοδο της αγοράς των drones. Μάλιστα, μεγάλα πρωταθλήματα ήδη διεξάγονται σε πολλές χώρες του κόσμου και στις Η.Π.Α., μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα τα καλύπτουν, όπως το ESPN, προσφέροντας προβολή στους διαγωνιζόμενους και το ίδιο το άθλημα!

Ωστόσο, το racing με quadcopters δεν είναι κάτι τόσο απλό, ούτε μπορεί να επιτευχθεί με τα “απλά” drones της αγοράς, ακόμα και με κορυφαία μοντέλα των 1000-1500 ευρώ. Ένα FPV racer χρειάζεται μικρό μέγεθος, εξαιρετική αεροδυναμική, ισχυρά μοτέρ και ευελιξία ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγώνες, ενώ τα μοντέλα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε είναι φτιαγμένα ώστε να πετούν με πιό… ήπιες ταχύτητες, με έμφαση στη σταθερότητα, τη φωτογραφία και την ευκολία χειρισμού, ακόμη και από αρχάριους χρήστες.

Για να ξεδιαλύνουμε το τοπίο, επικοινωνήσαμε με μια ελληνική κοινότητα FPV racing χειριστών, με αρκετές διακρίσεις και πολλές ώρες πτήσεις στις… πλάτες τους. Την ομάδα FPV Racing Greece μπορείτε να βρείτε στο Facebook και, όντας μέλη της εδώ και μήνες, έχουμε διαπιστώσει πως είναι πάντα διαθέσιμοι να προσφέρουν βοήθεια σε νεοεισερχόμενους στο άθλημα, διακρίνονται για το μεράκι και την όρεξή τους αλλά και για το ταλέντο τους. Οι Κωνσταντίνος Γδοντάκης και Γιώργος Προυτζόπουλος απάντησαν στις ερωτήσεις μας και ιδού οι απαντήσεις:

fpv-racing-greece-3

Δημήτρης Σκιάννης: Τι είναι το drone racing (FPV racing) και πως ξεκινήσατε να ασχολείστε με αυτό;

Κ.Γ. & Γ.Π.: Το drone racing είναι μια απ’ τις δυνατότητες των mini-quads, μικρού μεγέθους drones που έχουν την δυνατότητα να “μανουβράρουν” σε ταχύτητες που αγγίζουν τα 100χλμ/ώρα. Τετρακόπτερα κατασκευασμένα απο ανθρακόνημα, εξοπλισμένα με κάμερες όπου μπορούμε να έχουμε ασύρματη λήψη live εικόνας σε ειδικά διαμορφωμένα γυαλιά, δίνοντάς μας έτσι την δυνατότητα να “πιλοτάρουμε” σαν να είμαστε μέσα σε αυτά! Οι αγώνες είναι πλέον η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, ξεκινώντας το 2014 από την Αυστραλία, όπου 4-5 πιλότοι πλοηγούνται ταυτόχρονα σε πίστες εμποδίων με ειδικές πύλες και σημαίες που σηματοδοτούν την διαδρομή ή ακόμα και σε περιβάλλον με φυσικά εμπόδια όπως δέντρα και θάμνοι. Το κατάλληλο μέγεθος μια πίστας μπορεί να είναι μικρό όσο ενα γήπεδο μπάσκετ και μεγάλο όσο ένα γήπεδο ποδοσφαίρου. Αγώνες ανά τον κόσμο διαδραματίζονται σε αποθήκες, γήπεδα, φυσικά τοπία, εγκαταλλελημένα κτήρια ή ακόμα και σε κάστρα.. ενώ ειδικές πίστες διαμορφώνονται για αγώνες τύπου Grand Prix οπως στο Dubai τον Μάρτιο του 2016. Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το FPV πριν περίπου 3 χρόνια, όταν απόκτησα ένα ελικοπτεράκι με ενσωματωμένη κάμερα και η ιδέα του να μπορώ να το πιλοτάρω μέσα απ’ αυτή την κάμερα με συνάρπασε! Αμέσως άρχισα να βλέπω βίντεο στο youtube και ξενυχτούσα σε forums για πληροφορίες σχετικά με το πως θα φτιάξω κι εγώ το δικό μου drone και να ζήσω τον φανταστικό κόσμο του FPV. Από τότε πετάω σχεδόν καθημερινά, όσο το επιτρέπει ο καιρός και η κατάσταση του σκάφους, καθώς με τέτοιες ταχύτητες οι πτώσεις είναι συχνό φαινόμενο και επισκευή και η συντήρηση είναι μέρος του χόμπυ.

fpv-racing-greece-6

Δ.Σ.: Πως διαμορφώνεται σήμερα η σκηνή του FPV racing στην Ελλάδα; Υπάρχει οργάνωση, διεξάγονται αγώνες και events;

Κ.Γ. & Γ.Π.: Στην Ελλάδα είμαστε σε πολλά πράγματα πίσω, έτσι και σε αυτό. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει 2 αγώνες, ένας τον Ιανουάριο στο Κρυονέρι με περίπου 12 συμμετοχές απ’ όλη την Ελλάδα και ένας τον Ιούνιο στη Δραπετσώνα στο γήπεδο “Γίαννης Βάζος” με ποιό επίσημο χαρακτήρα και πολύ περισσότερες συμμετοχές. Λόγω της κατάστασης της χώρας, οι επαγγελματίες δυσκολεύονται να ακολουθήσουν την ταχύτατα αναπτυσσόμενη βιομηχανία των mini-drones κι έτσι αναγκαζόμαστε να αγοράζουμε τον περισσότερο εξοπλισμό μας απο εξωτερικό μέσω ιντερνετ και αυτό συνεπάγεται με ακριβότερα μεταφορικά, μεγάλες αναμονές και τελωνεία και όλο αυτό κάνει την ανάπτυξη του χόμπι στην Ελλάδα να καθυστερεί σε σχέση με άλλες χώρες. Ευτυχώς όμως όλο και περισσότερα άτομα μπαίνουν στον κόσμο του FPV και οι κοινότητές μας συνεχώς μεγαλώνουν και προσπαθούμε να κανονίζουμε συναντήσεις και αγώνες συχνά-πυκνά. Αν γίνονται 2-3 αγώνες τον χρόνο για αρχή είναι πολύ καλα, δεδομένου ότι είμαστε διάσπαρτοι σε όλη την Ελλάδα. 

fpv-racing-greece-4

Δ.Σ.: Τι χρειάζεται ένας αρχάριος για να κάνει τα πρώτα του βήματα στο FPV racing;

Κ.Γ. & Γ.Π.: Κάποιος που θέλει να ξεκινήσει FPV το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να κατεβάσει ένα από τα free simulators που υπάρχουν και να εξασκηθεί, να μαζέψει όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί απο βίντεο στο youtube, forums και σχετικές ομάδες στο facebook, όπου μπορεί να απευθυνθεί για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά την αγορά και την κατασκευή ενός drone. Θέλει πολύ καλή έρευνα αγοράς για αποφυγή μη συμβατών ή και περιττών εξαρτημάτων. Ο εξοπλισμός αποτελέιται από το σκάφος (σκελετός, μοτέρ, έλικες, εγκέφαλο πτήσης, κάμερα με βιντεο-πομπό), τηλεατεύθυνση και μια οπτική συσκευή (γυαλιά ή μόνιτορ) για την μετάδοση εικόνας. Ένας καλός φορτιστής και μερικές μπαταρίες είναι τα απαραίτητα για να ξεκινήσεις.

fpv-racing-greece-1

Δ.Σ.: Είναι ένα «ακριβό» hobby από πλευράς κόστους αγοράς, χρήσης και συντήρησης εξοπλισμού;

Κ.Γ. & Γ.Π.: Η αγορά ή η κατασκευή ενός drone μπορεί να κοστίσει απο 250 ευρώ μέχρι και πάνω από 2.000! Μιλώντας για ένα racing/freestyle drone, ο σκελετος και τα ηλεκτρονικά του εξαρτήματα θα κοστίσουν γύρω στα 300-400 χωρίς HD camera που δεν είναι απαραίτητος εξοπλισμός για την πτήση. Ποιό πολύ μπορεί να κοστίσουν τα “περιφεριακά” δηλαδή η τηλεκατεύθυνση, τα ειδικά γυαλιά, φορτιστής και μπαταρίες, όπου μπορεί να κοστίσουν αλλα 500-600 ευρώ.  Φυσικά υπάρχουν πλέον και πολύ φθηνές λύσεις “έτοιμων πακέτων” που συμπεριλαμβάνουν σχεδόν ότι χρειάζεσαι για να ξεκινήσεις σε πολύ χαμηλές τιμές, αλλά τα περισσότερα είναι απομιμήσεις ακριβού εξοπλισμού και η ποιότητά τους είναι αρκετά χαμηλή γιαυτό δεν συνιστώνται. Απ’ τη στιγμή που έχεις ότι χρειάζεσαι, οι μπαταρίες και οι έλικες είναι τα αναλλώσιμα. Ευτυχώς απ’ αυτά μπορούμε να βρούμε σε αρκετά καταστήματα στην Ελλάδα. Οι προαναφερόμενες τιμές είναι ενδεικτικές και όχι στάνταρ, διότι με την συνεχόμενη αύξηση του ανταγωνισμού οι τιμές μειώνονται συνεχώς και αυτό είναι θετικό για εμάς. Για παράδειγμα πριν απο 2-3 χρόνια χρειάζοσουν τουλάχιστον τα διπλάσια χρήματα απ’ ότι σήμερα για τη κατασκευή ενός drone.

fpv-racing-greece-7

Δ.Σ.: Ποιες οι κύριες διαφορές των «απλών» drones με τα racing drones;

Κ.Γ. & Γ.Π.: Τα drones λοιπόν χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με τη χρησιμότητά τους. Τα αγωνιστηκά drones είναι μικρού μεγέθους με συνολικό βάρος 500-700γρ κατασκευασμένα από υλικά αντοχής για δυνατές συγκρούσεις, όπως το ανθρακόνημα. Τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούμε είναι τα απολύτως απαραίτητα και όσο ποιο απλά γίνεται για την αποφυγή δυσλειτουργίας και χαμηλής συντήρισης. Η εμβέλειά τους είναι συνήθως μικρότερη του χιλιομέτρου και ο χρόνος πτήσης τους 3-6 λεπτά ανάλογα με το setup και τον τρόπο πτήσης. Ο σκόπος είναι η ταχύτητα η ευελιξία και η αντοχή. Απαιτούν πολύ εξάσκηση σε καθημερινή βάση και άριστη γνώση του εξοπλισμού και των δυνατοτήτων. Πετάμε πάντα μακριά απο κόσμο και κατοικημένες περιοχές. Υπάρχουν και drones κατάλληλα για εναέριες λήψεις aerial photography/cinematography, σε πολύ μεγαλύτερα μεγέθη, ικανά να μεταφέρουν μεγάλες επαγγελματικές κάμερες, με χρόνους πτήσης 20-30 λεπτών και εμβέλιες άνω των 5-10 χιλιομέτρων, εξοπλισμένα με GPS  για λειτουργίες αυτόματου πιλότου, αυτόματης επιστροφής και αιώρησης. Τέτοιου είδους μηχανήματα χρησιμοποιούνται στον κινηματογράφο, σε events και κάθε είδους extreme sport. Απευθύνονται σε πιό ευρύ κοινό και αντίθετα με τα αγωνιστικά, τα περισσότερα τα βρίσκεις σε πακέτο που περιλαμβάνει ότι χρειάζεσαι. 

fpv-racing-greece-2

Δ.Σ.: Που μπορεί να απεθυνθεί κάποιος για να μάθει περισσότερα για το FPV racing;

Κ.Γ. & Γ.Π.: Εκτός από πολλά fora στα αγγλικά με πληθώρα πληροφοριών, σχεδόν ολόκληρη η ελληνική κοινότητα είμαστε σε 2 ομάδες στο facebook, Fpv racing Greece (https://www.facebook.com/groups/fpvgreeceracing) το οποιο είναι το πρώτο και το μεγαλύτερο fpv racing  group της Ελλαδας  και Fpv racing club το οποίο απευθύνεται πιο πολύ στους πιλότους της Αθήνας. Υπάρχει μεγάλη υποστήριξη απ’ όλους προς τους νέους και όλοι είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε σε οποιαδήποτε απορία ώστε να  γίνουμε περισσότεροι και να εξελιχθούμε! 

Μερικά βίντεο από πιλότους της Ελλάδας

 

George Proutzopoulos από Καλαμάτα

Konstantinos Gdontakis από Χανιά Κρήτης

George Zilla Nikolaidis από Θεσσαλονίκη